Sömnen – en av de viktigaste måbra-medicinerna

Vi säger ofta att vi ska ta vår skönhetssömn. Vad är skönhetssömn för dig?

Jag sitter på de rundade bergshällarna, kvällen är klar med frisk luft och kvällen går mot sitt slut. Jag böjer ihop mig och kryper in i tältet och lätt som en plätt glider jag ner i min sovsäck. Ansiktet är svalt och ljuden från det fladdrande tältet, vinden och måsarna vaggar mig till sömns.

Jag vaknar med ett leende och har fått min skönhetssömn.

Det spelar inte så stor roll var jag sover egentligen, bara att jag får min sömn.

Under sömnen går kroppen ner i vila och hjärnan får pausa för att bearbeta intryck. När vi sover så sjunker vårt blodtryck, andetagen blir färre och musklerna slappnar av.

Forskning visar att om vi sover tillräckligt kan vi minska risken för sjukdomar t ex depression och utmattningssyndrom, hjärt- och kärlsjukdom samt diabetes 2.

Det pratas ofta om att vi behöver sova ett visst antal timmar varje natt, men det kan se olika ut från person till person. Om du sover färre timmar men har bra kvalitet på sömnen så gör det ingenting. Det är djupsömnen man vill åt.

I djupsömnen sker kroppens återhämtning och uppbyggnad. Hjärnan arbetar långsamt och stresshormonerna produceras inte i samma takt. Nattpatrullen städar undan skräp och det kan vara viktigt för att hålla Alzheimers stången.

I dagens samhälle är det fler och fler som får problem med sömnen p g a stress och oro. Det är ingen fara om det är några nätter men skulle det hålla i sig är det viktigt att ta reda på varför.

Du kan märka det på att immunförsvaret försämras, du orkar inte riktigt med jobbet och vardagens påfrestningar. Du kan känna en ökad hunger och att du blir mer sugen på saker hela tiden. Det beror på att blodsockerbalansen inte är i balans. Du kan också märka att du har svårt att komma ihåg saker och att koncentrera dig. Har du vid flera tillfällen känt hur dina känslor svänger och att du överreagerar, det kan bero på sömnbrist.

Stress är en sabotör för sömnen.

När jag fick mina barn förstördes sömnen väldigt mycket. Första barnet vaknade kl. 05.00 varje dag och var pigg som en lärka. Kolik på det och jag blev inte pigg som en lärka. När jag väntade barn nummer två, då tänkte jag att jag inte kan få två barn som vaknar så tidigt och sover så lite under dagen. Men det fick jag.

Det ihop med andra stressorsaker gjorde att jag till slut vaknade 5-7 gånger varje natt. Lösningen kom för ett halvt år sedan när jag köpte mitt tyngdtäcke. Wow, jag sover så gott!

Tyngdtäcket lägger sig intill min kropp med sin tyngd, det gör att stressen minskar. Det kan liknas vid massage när tyngden omfamnar mig. När detta sker så frigör hjärnan hormoner som serotonin och oxytocin som ger välmående och minskar mitt stresshormon, kortisol. Jag känner trygghet och slappnar av och sover mycket djupare, jag får min skönhetssömn. Har ni inte provat så gör det!

Ni kan också prova andningsövningarna som jag skrev om i förra inlägget.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *