Paus

Skulle du vilja att piloten hoppade över sin paus för att han sa att han inte hade tid? Antagligen inte. Vad får din omgivning möta när du inte tar paus? Och framförallt, vad får du själv möta!

Du behöver inte stanna upp långa stunder. Korta stunder då och då kommer att ge dig ett förbättrat välmående. Det handlar om att stanna, blunda och andas. Här kommer några övningar som kan hjälpa för att du ska känna ett lugn på djupet.

Börja med att sakta ner för att se vad du har runt omkring dig och hur det känns inom dig. I detta skede kan du se vart du är just nu och vart du är på väg. När det går lugnare kan vi lättare se om vi behöver göra nya val och ställa om kompassen så att vi kommer dit vi vill.

Jag själv och många med mig gör gärna saker fort för att vara så effektiv som möjligt och då tappar vi andningen och att vara här och nu. Dagens utmaning blir att välja en aktivitet som du ofta gör fort. Nu gäller det att göra den långsamt, andas ända ner i magen, se dig omkring, vilka dofter finns, vad hör du och hur känns det inom dig?

 Vilken aktivitet vill du sakta ner nästa gång?

Meditation i 1 minut

Börja med en minut och gör det varje dag. Just regelbundheten är viktig och därför är det bättre att börja med en minut. Efter en vecka kan du pröva två minuter osv.

  • Sätt dig på en stol med rak rygg och med båda fötterna på golvet.
  • Händerna kan du lägga på mot magen för att lättare känna hur den spänns ut när du andas in och hur den går tillbaka när du andas ut.
  • Ställ klockan på en minut.
  • Blunda och räkna till sex när du andas in, håll andan och räkna till sex, blå ut genom munnen som om du blåser ut ett ljus och räkna till sju. Sedan fortsätter du på samma sätt tills klockan ringer.
  • Tankar kommer att komma men låt de komma och bara släpp förbi de och fortsätt räkna och känn hur din mage rör sig.

Näsandning i 1 minut

Börja med en minut och gör det till en vana. Denna övning är även skön att göra när du har lagt dig för att sova.

  • Sätt tummen vid ena sidan om näsan och ringfingret vid den andra sidan om näsan.
  • Täpp för tummens sida och andas in ett andetag ända ner i magen.
  • Täpp för ringfingrets sida och släpp tummen och andas ut.
  • Andas in genom tummens sida, täpp för och andas ut vid ringfingrets sida.
  • Andas in genom ringfingrets sida, täpp för och andas ut på tummens sida

Fortsätt så i en minut.

Naturen

Välj en plats i naturen som tilltalar dig. Börja med att blunda och lägga händerna mot magen för att känna hur din andning blir lugnare och lugnare. Vilka ljud hör du under en minut? Tankar kommer men låt de gå vidare och fortsätt andas och fokusera på ljuden.

Ett annat alternativ är att blunda och lägga händerna mot magen för att känna hur din andning blir lugnare och lugnare. Känn vilken kroppsdel som vill ha extra uppmärksamhet från dig. Flytta ditt fokus dit och skicka värme, omtanke och kärlek samtidigt som du andas djupa andetag.

Pausen ger liv och mening, pausa mera!

1 kommentar

  1. Carina

    Ett annat tips: Vad hör du när du duschar? Vilka dofter? Hur känns vattnet på axlarna, ryggen, låren?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *